Hoe jezelf registreren als schenker ? 

WAAR IS DIE REGISTRATIE EIGENLIJK VOOR NODIG ?

Vroeger was het allemaal eenvoudiger. Als je een goed doel wilde steunen schreef je gewoon een bedrag over naar de bankrekening van dat goed doel. Als je meer dan 40 euro betaalde op een jaar, en het goede doel was erkend door de belastingen hiervoor, zond de vzw je dan een fiscaal attest waarmee je zelf een deel kon terugkrijgen van de belastingen. Aan de zijde van de vereniging bestond er de verplichting jaarlijks een aangifte te doen bij de fiscus van de afgegeven fiscale attesten zodat controle hierop mogelijk was.

 

Recent zijn er twee zaken veranderd :

1) Als de vzw de lijst van fiscale fiches indient, moet zij het rijksregisternummer of (voor bedrijven) het KBO - nummer van de schenker vermelden. Maar die nummer kan je als vzw alleen maar kennen als de schenker die informatie gedeeld  heeft.

2) Zelfs de adressen van de schenkers kan je in de toekomst niet meer zien als vzw. Meerdere banken hebben reeds beslist de adresgegevens van particulieren niet meer door te spelen  aan de ontvanger van de gelden. Voor vzw's betekent dit dat ze via de bank geen enkele informatie meer ontvangen over het adres van de schenker. 

 

Door hier te registreren als schenker weten wij als vzw enerzijds je adres , anderzijds ook het rijksregisternummer. Op die manier kunnen we geldige fiscale attesten blijven bezorgen (*).

 

Overigens verplicht het feit dat je bij ons geregistreerd bent als schenker je niet om dat jaar een gift te doen. Je kan perfect een jaartje overslaan.

 

(*) Overigens zijn de vzw's die giften ontvangen volgens de privacy wetgeving ook gerechtigd die rijksregisternummer te vragen en te verwerken

Neem contact met ons op

Neem contact met ons op voor meer informatie over onze projecten en ondersteuning.

Locatie

Jeka Ontwikkelingssamenwerking vzw
Berchem (Antwerpen), België

Heb je een vraag? Stuur ons een bericht en wij nemen zo snel mogelijk contact met je op